fredag 3. september 2010

Trening.

I går var Irene og jeg en tur på Fremo før seinvakta mi for å trene litt. Hadde med begge dyrene mine. Jeg har allerede glemt litt av det vi gjorde, men får skrive ned det jeg husker. Sånn er det når man ikke skriver det ned med en gang.. Jeg holder på å lese Agility right from the start for tiden, og har bestemt meg for å bli mye flinkere til å planlegge treningene på forhånd. Det er jeg alt for dårlig til.. Jeg har jo som regel en viss anelse om hva jeg skal trene på, men det er ikke godt nok planlagt. Så i går prøvde jeg å ha en litt klarere plan og ikke fjase så mye rundt før og innimellom øktene. Synes jeg var ganske flink, men kan godt være enda flinkere ja.

Micko
Økt 1: Vippe. Hadde med de nye ballene fra Clean Run, og skal si de gjorde susen! Hva gjør man ikke for en pipeball. I hvertfall så gikk vippa så bra som den aldri før har gjort, god fart på og ikke skeptisk i det hele tatt. De første 2-3 gangene holdt jeg igjen så den skulle gå saktere ned og ikke slå i bakken, så lot jeg det stå til. Da har han alltid blitt skremt og lav etterpå, men ikke i går. Full fokus på å få den ballen og da fantes ikke vippa skummel lenger. Jeg kan ikke fatte hva som er SÅ bra med en ball, men så er jeg ingen hund heller da. Spent på om vippa går like greit neste gang.

Økt 2: Pølse og møne. Begge disse tingene har jo vært litt vanskelige for oss i det siste, men vi hadde virkelig dagen i går for begge deler gikk veldig fint. Full fart og masse iver.

Økt 3: Bakombytter. Dette må vi trene mer på, det var helt tydelig. Han er ikke vant til at jeg sender han først, så han stopper liksom litt opp og lurer på hva han skal. Men dette er en treningssak, så det kommer. Er heller ikke så avhengig av å kunne ta bakombytter, i og med at Micko er så treg som han er. Jeg rekker fint å være i forkant de fleste steder. Men det er jo greit å kunne.
Veldig fornøyd med Micko sin trening!

Loke
Økt 1: Tunnel/siktetrening. Rett tunnel med godbitskål eller leke i enden, byttet litt på hva jeg brukte. Full fart i gjennom tunnelen uten å nøle. Prøvde å gå litt lenger unna åpningen etterhvert og han sikter seg ok inn selv.

Økt 2: Byttelek med to like baller. Prøvde å kaste ballen nært meg, som jeg har fått tips om. Han holder seg mer i nærheten av meg enn før, og selv om det tok en stund før han var villig til å slippe ballen første par gangene, så tok han det overraskende bra etterhvert. Fikk byttet ganske mange ganger med kort tid mellom hver gang. Bra! Men jeg synes dette er vanskelig, har aldri hatt det problemet med Micko. Jeg har alltid kunne tatt ting ut av munnen hans uten noe om og men. Hvis jeg tar fra Loke noe en gang, uten å bytte med noe får han blod på tann. Da skal han stikke av med leken eller hva han nå har funnet seg neste gang. Men det blir!

Økt 3: Tunnel med en liten bøy på. Da var gutten litt sliten tror jeg, ville heller ha pølse enn leke. Ikke like stor fart og iver som første økta, så tok bare 2-3 rep og sa oss ferdig.

I dag har vi vært på besøk og diverse hele dagen. Micko har gått tur sammen med Cita, og Loke fikk leke litt med Tommy og Cita etter turen. Det funka faktisk ganske bra, han er ikke så bøllete mot stakkars Cita som han var før. Trekker seg faktisk heller litt unna og leker for seg selv, enn å henge i pelsen hennes. Har sett det før også faktisk, hvis andre hunder er litt forsiktige og skeptiske så trekker han seg litt unna og gir dem tid og plass. Gutten har hundeskikk. 

Langt nok dette nå kanskje? Tror det git

2 kommentarer:

  1. Flinkis til å trene du da!! Å veldig glad i å kjøre til fremo? " ganger på en dag?! syns en gang i uke er mer en nok :P

    SvarSlett
  2. Hehe, synes egentlig det er i overkant langt ja.. Men går greit når man får med seg noen man kan skravle med mens man kjører :) Og snart flytter jeg jo ganske mye nærmere også :)

    SvarSlett