søndag 3. april 2011

Det finnes sånne dager da man egentlig tror at man har kommet ett godt stykke på vei mot sine mål, for så og få alt lagt i grus. I dag er en sånn dag.. Den verste agilitytreningen jeg har hatt med Loke, det må det være. Han sprang ut tre ganger mens vi trente for å hilse på andre (heldigvis snille) hunder. Han tisset inne i tunnelen!! Hva i all verden liksom? Hva er det?! Og vippa er en skummel sak.

Mest skuffa er jeg selvfølgelig fordi han stikker til andre hunder.. Men det skjer som regel i første økta, og når jeg da planlegger å skremme han hvis han gjør det i andre runde, så er det for sent, for da gjør han det ikke. Så fra nå av skal jeg være forberedt med medhjelper for skremming i første økt. Og det skal huskes på! Vippa får vi vel bare fortsette å jobbe på, men det funker nok ikke helt det vi har gjort, så en ny plan hadde vært en idè tror jeg.. Irriterende når han ikke visste noen form for skepsis i det hele tatt i høst..

Den siste økta vi hadde i dag kjente jeg at jeg bare var sur og skuffa.. Den økta kunne vi nok spart oss. Men fikk påpekt noe veldig nyttig, nemlig at han faktisk ikke går på mitt "gå-signal" på felt.. Jeg var så sikker på at han gjorde det, i hvertfall hjemme. Men jeg testa nå når vi kom hjem, og han er veldig usikker på hva han egentlig skal gå på. Så her har vi også en jobb å gjøre.

Blir vel mest skuffa over meg selv egentlig.. Jeg har vel alltid vært sånn at jeg lett tar teori, men har vanskelig for å få kunnskapene fram i praksis. Hundetrening er intet unntak. Men i dag følte jeg at ALT måtte forklares for meg. Enda godt man har noen som orker å forklare og hjelpe i hvertfall! Gull verdt det.

For å ta med noe positivt, så kan jeg vel nevne at både fremadsending og framforbytte gikk helt supert.

2 kommentarer:

  1. Shit, här var det surt!
    Förstår dig dock, har själv känt mig totalt ubrukelig o talanglös många gånger. Särskilt på väg hem från tävling...

    När det gäller vippa - har du funderat på att bygga dig en liten minivippa hemma? Jag vet många som har tränat på liten planka som de spikat fast en pinne under. Bara så att hunden får träna på att behärska smällen.
    Möjligens Nina redan föreslagit det, om jag inte minns fel så hade hon ett sånt hemmaprojekt m Saga.

    Yes var skiträdd för vippor länge, kan fortfarande vara lite skeptisk på nya vippor.
    Jag hade tänkt laga mig en egen planka, men det blev aldrig av.
    Däremot satsade jag på riktigt, riktigt gott godis, som hon aldrig fick någon annanstans än på vippa i ett par månader. Såg oxå till att träna på flera olika vippor - terrierklubben, nidaros, gauldal o ninas egen vippa. Så småningom började hon faktiskt dregla när vi närmade oss en vippa;)
    Det löste sig tillslut men jag minns att vi hade flera bakslag där hon faktiskt i perioder blev sämre.

    När det gäller lydnaden kan säkert Nina dra ihop nåt straffprojekt - vår alldeles egna straffkonsult ;)

    Tack för i lördags! Blev en riktigt härlig början på dagen, även om den träningsmässigt började ganska pissigt för mig.

    //Ankan

    SvarSlett
  2. Når jeg leser igjennom det jeg skrev nå, så ser jeg at jeg kanskje var litt vel negativ. Men jeg var sur i går ja!

    Skal gå ut i låven og se om jeg finner materialer til en mini-vippe, det burde være enkelt å snekre sammen. Jeg tenkte også den tanken at jeg skal finne noe bedre godis som han får på vippa :) Så det skal jeg fikse til neste trening.

    Lørdag var super :)

    SvarSlett