onsdag 6. oktober 2010

Rampunge-Loke.

Fortsatt for lite hundetrening og turer og alt sånt for tida. Men oppussinga går framover, så satser på at det snart blir bedre. I dag har hundene sittet noen timer i bilen mens jeg har hjulpet ei venninne med flytting, og mens jeg har massert en hund. Men i mellom der var vi en tur nede ved Gaulosen (?) og strakk litt på beina. Litt trening ble det også på ett vis.. Tenkte å trene litt byttelek med ball med Loke, men det hadde ikke han tenkt. Lille rampungen stakk av gårde med den første ballen så fort han fikk den. Jævlig irriterende de gangene han fortsatt driver på sånn, men det blir heldigvis sjeldnere, de tipsene jeg har fått har funket!

I hvertfall så orka jeg ikke bry meg mer om han når han stakk av. Tok i steden den andre ballen og trente med Micko. Vi trente bare helt enkelt, utgangsstilling og fvf. Passet på å gjøre det skikkelig kult og leke masse med ballen, høy belønningsfrekvens. Både for å gjøre det gøy for Micko, som virkelig trenger litt gøy trening. Og for å vise Loke hvor kult det er å leke med meg isteden for å stikke av. Han kom etterhvert tilbake, og da tok jeg bare ballen fra han og satte han i bånd ved bilen. Så fikk han sitte der å se på at Micko og jeg lekte med ball og hadde det kjekt. Han ga tydelig uttrykk for at det var kjedelig ja. Trente litt til med Micko også var det rett i bilen for begge to. Ingen mer trening for lillegutt, straffen for å ikke høre etter det.

Mulig det funka allerede altså, for da jeg skulle gi dem kveldsmat i kveld (som de måtte jobbe for) var den noen som var veldig gira på å trene gitt! Plutselig tilbydde han "snurre rundt", som jeg har prøvd i en evighet å shape fram. Mye flinkere å tilby flere forskjellige ting og prøve ut hva som ga belønning. Herlig! Skal prøve å bruke Micko mer som motivator framover tror jeg.

2 kommentarer:

  1. Hei og hopp :)
    Så du hadde lagt deg til som følger inne hos meg, så koselig da :)

    Har selv ei lita frøken på 8 måneder(tibetansk spaniel) som også liker å beholde ballen/leka si selv*ler*
    Hun vil helt fange ballen, og så bære den med seg resten av turen, gjerne mens hun snuser..haha..

    Artig med hund, det er helt klart :)

    Ha en kjempe fin helg.

    SvarSlett
  2. Hei på deg!

    Jeg har nettopp tatt over ett gammelt småbruk og driver å pusser opp. Er innom en del interiørblogger, og da kom jeg over din :) Synes du har det utrolig lekkert og har en veldig koselig blogg, så da havnet den i "følge med på-lista". Søt voff har du også :)

    God helg!

    SvarSlett