lørdag 2. april 2011

Lydighetstrening.

Hei bloggen! Det føles som det har vært lite av det meste i det siste, lite tur og lite trening. Selv om jeg egentlig har hatt masse tid.. Jeg har vel vært litt vær-lei kan man si. Forrige helg ble det ingen agilitytrening i det hele tatt, jeg prioriterte andre ting, pluss at nakken ikke akkurat var tipp topp. Noe den fortsatt ikke er..

På onsdag og torsdag snudde endelig været, og det ble mer vårlig og snøen begynte å smelte. I dag har vi hatt 12 deilige varmegrader her! Annica og Nina kom til meg for litt lydighetstrening. Trening var faktisk mitt forslag, jeg som egentlig ikke trener lydighet en gang. Hadde bare lyst til å gjøre noe, og agility skal vi jo trene i morgen. Pluss hadde faktisk en liten økt med tunnel, hopp, tunnel ute på gården på torsdag var det vel. Da trente jeg også innkalling fra start, gjennom tunnel, eller hva jeg skal kalle det. Det funka 100% det.

Det ble tre økter lydighet i dag da, jeg og Loke er jo ikke i nærheten av å kunne det som A og N med hunder kan, men du og du så greit det er å få litt hjelp. Vi trente på fri ved fot, finne riktig posisjon ved holdt og ei bittelita økt med sitt og bli. Jeg har slitt veldig med at han setter seg for langt bak i utgangsstilling, men fant ut i dag at det går mye mye bedre når jeg ikke har hendene på ryggen. Men gammel vane er vond å vende da, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg fikk beskjed om å ta hendene fram jeg :P Supert å trene sammen og få hjelp altså. Mer gøy å trene er det også da. Følte det løsnet litt allerede i dag med utgangsstilling og holdt, og nå vet jeg hva jeg må jobbe med framover. Må også bli MYE flinkere til å bruke belønningsord og feil-ord, det blir så mye lettere for hunden å gjøre riktig da. Jeg vet jo godt at hundene mine reagerer alt for mye og ofte på håndbevegelser jeg gjør, som å ta hånda i lomma for å fiske fram godbit, så jeg må bare tenke mer på det og skjerpe meg. Hånda skal ikke i lomma før etter jeg har sagt "bra"! Nå har jeg skrevet det, forhåpentligvis klarer jeg å huske det når jeg trener også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar