mandag 13. september 2010

Sporkurs.

I helga har vi vært på sporkurs hele gjengen. Sporkurs er jo noe jeg har villet gå med Micko lenge, og endelig ble det. Kurset var i regi av sportshunder.no og instruktør var Kate Aasen, kjempeflink dame som kunne mye om spor. Vi var tre menneskelige deltakere (Eirin, Kristin og meg), og fem hunder.
Ettersom det var såpass få påmeldte på kurset fikk Loke også bli med, veldig kjekt det. Han har ikke gått spor før, så da er det greit og få litt hjelp på de første sporene, så man begynner riktig. Har jo tullet ganske mye med Micko, lille prøvekluten min.

Lørdagen møttes vi først for litt teori og for å prate litt om "sporhistorikken" til hundene våre. Jeg har jo i den siste tiden syntes at Micko er alt for unøyaktig og vimser for mye ut av sporet. Og at han har nesa alt for lite i bakken og for mye i lufta. Han har det også for travelt, hopper over godbitene jeg har lagt i sporet.

Vi tok turen opp i skogen for å praktisere litt. Micko gikk fire spor på lørdag. Tre ferske og ett som var 2 timer+. Det gamle sporet skjønte han ingenting av, tydeligvis ett for langt skritt framover i treningen. Avbrøt det, og tok to-tre kjempekorte spor i stedet for å gi han en positiv opplevelse. De ferske sporene vimset han litt på, gikk egentlig akkurat sånn som han har gjort i det siste. Men Kate fikk opp øynene mine for hvor tydelig og ivrig Micko faktisk er når han ER på sporet. Det gjør det lettere å stole på han, at han faktisk er på riktig spor. Jeg må bare bli flinkere til lese han. Ingen av sporene vi gikk på lørdag hadde godbiter eller annet i seg. Bare leke i enden.

Loke gikk tre ferske spor på lørdag, ett der jeg gikk sporet og gjemte meg med leke i enden, ett som Kate gikk og gjemte seg, og det siste gikk jeg, for så og komme tilbake og gå sporet med han selv. Ingen godbiter i sporet her heller, kun slepespor med leken. Skikkelig lovende synes jeg, dyktig gutt! VELDIG ivrig da, også hadde jeg ikke husket på selen hans, så han lå ltt vel hardt på halsbåndet. Men kjempeflink, sporet som bare det han.
Her er noen bilder av Loke fra lørdag, selv hadde jeg ikke med kamera inni skauen, disse har jeg lånt fra Kristin, tusen takk :) (flere bilder fra kurset kan ses på siden hennes)

Her sjekker vi om leken duger som motivasjon, det gjorde den.

Ivrig i tjenesten. Hvor ble det av morsjan og den leken?!

Loke går sitt aller første spor, etter meg. Kate holder lina.

Loke og meg på sporet.

Søndag gikk Micko fire spor og Loke tre (tror jeg, dårlig husk). Prøvde med godbiter i sporet til Micko, for å få han til å senke farten og være mer nøye. Funka kjempebra, jeg ble ganske imponert over han faktisk. Han har aldri gått ett spor så sakte og nøye før. Det første sporet hadde godbiter hele veien, også minket jeg etterhvert i de neste sporene. Økte også tiden sporet lå, det eldste var vel en time tror jeg. Gikk veldig bra. Tok ett spor uten godbiter i, på slutten av dagen for å se hva han hadde lært. Og jeg ble knallfornøyd! Nøye, ingen vimsing og nesa stort sett i bakken, og passe fart. Kommet langt på denne helga synes jeg.

Loke sine spor var alle ganske ferske, og korte. Prøvde godbiter i hans spor også, viktig å lære og være nøye fra starten av. Like flink som dagen før, og er veldig ivrig. Blir bra sporhund tror jeg :)

Lørdagkveld begynte jeg også å klikke inn pinner, begge tok det raskt hjemme på stuegulvet. Hadde pinne i enden på alle spor på søndag, men ingen av dem brydde seg stort om dem da. Ingenting å bekymre seg for sier Kate, det er bare fint å bli vant til å se en pinne i sporet i første omgang.

Nå har jeg skrevet langt! Skal bare avslutte med å si at det var en veldig fin og lærerik helg. Har lært masse om hva man skal og ikke skal gjøre når man trener spor. Gleder meg til å trene videre med hundene mine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar