søndag 7. november 2010

Første økt i agilityprosjektet; tunnel.

I dag har Loke og jeg hatt første økt sammen med de andre som er med i agilityprosjektet. Dagens leksjon var tunneler. Og det så virkelig ikke ut som vi hadde trent på det før.. Følte vel egentlig at jeg måtte begynne på nytt, med å få Loke til å søke opp tunnelinngang. Dette har vi jo gjort en del før, men det er en stund siden. Når jeg begynte å tenke meg om så har vi jo omtrent ikke trent agility den siste måneden eller så. Vi var på innetrening i ridehall på fredag, men Loke syntes det var en så merkelig plass at vi egentlig bare måtte bruke tiden til å miljøtrene. Neste gang blir det bedre tipper jeg, kjente jeg ble litt stressa selv også.

Men i dag ja, vi tok vel 4 økter, før vi gikk inn og fikat, som svenskene kaller det, også 3-4 økter etterpå. Masse snø og ikke akkurat det beste treningsværet. Før matpausen følte jeg at jeg og min hund så ganske håpløse ut. Jeg hadde vel forventet at vi hadde kommet litt lenger enn å måte begynne å søke inngang igjen.. Han var så opptatt av å se på meg, selv om jeg mener at det er akkurat det jeg har trent på at han ikke skal gjøre. Etter pausen var det mye bedre synes jeg, da var han bedre på og søke opp selv og hadde bedre fart. Følte meg litt mindre håpløs da, også er det jo faktisk litt som Annica sier; jeg må ikke få angst for om jeg virker håpløs, jeg trener jo faktisk med de beste. Hehe! Men altså, jeg trener på mange måter min første hund, de andre har trent noen hunder før. Og det vises jo naturlig nok. Jeg er i hvertfall utrolig glad for at jeg har blitt tatt inn i varmen på dette prosjektet, jeg har utrolig mye å lære av disse flinke og hyggelige folka.

Andre ting verdt å notere seg: Han var veldig gira på leken! Men jeg må begynne å sette klarere regler for leken, at han bare kan ta den når jeg sier det er ok. Og at når jeg sier slipp og tar leken, så får han ikke fortsette å prøve å ta den. Det blir ganske lite effektiv trening når han hopper og spretter og prøver å stjele leken, i steden for å springe til tunnelen (eller hva vi nå trener på). Ingen stjeling av leke fra nå av.
Jeg ble veldig positivt overrasket over at han holdt seg til meg og faktisk hadde fokus på meg, leken og treningen, i steden for de andre hundene som satt ca. 2 meter unna. Jeg tror det er bare lurt å ha de andre hundene ute mens man trener fra begynnelsen, det er jo sånn det kommer til å være på de fleste treninger og på konkurranser også.

Fremover skal vi trene masse tunnel, og bli drittgode på å søke inngang fra forskjellige vinkler, til neste trening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar