lørdag 13. november 2010

Kurs

I dag har vi agilitydamene hatt kurs med Irene Hegeberg. Er jammen ikke helt sikker på hva jeg skal si at vi har hatt kurs i, men hverdagslydighet og lydighet kanskje? Veldig nyttig var det i hvertfall, akkurat noe sånt Loke og jeg trengte. Vi møtes på Tambartun på Melhus og hadde de første øktene.

Vi begynte med å ta alle valpene ut av bilene og sette oss for å prate litt først. Meningen var vel at valpene skulle slappe av etterhvert, selv om det var andre hunder der. Men det vet jeg nå ikke helt om jeg skal si at lille gale gjorde da. Det må jo skje noe nesten hele tiden må vite.

Økt 1: Eiere og valpiser på en linje, også kastet Irene dummyer og baller foran oss. Poenget med det var for å se om vi kunne klare å få kontakt med valpene, eller om de bare var opptatt av tingene som ble kastet. Loke var veeldig opptatt av lekene som kom flyvende, så her har vi absolutt noe å trene på. Selvbeherskelse er noe jeg helt klart ikke har tenkt nok på å trene på. Skal man ha en hund som kan sitte rolig og ikke bry seg om hunder, katter, leker, folk og alt annet som skjer rundt seg må man jo trene på sånt. Absolutt en "eye-opener" denne øvelsen.

Økt 2: Samme øvelse en gang til, Loke og jeg trakk oss litt lenger unna denne gangen. Mye lettere å få kontakt med han denne gangen, jeg jobbet nok litt mer også.

Økt 3: Innkalling. Først hadde vi en innkalling der de andre valpene sto på linje bak ryggen på valpen som skulle bli kalt inn. Haha, klønete forklart. Irene holdt valpen, til eier var ett stykke unna og kalte inn. Gikk supert det. Andre gang sto de andre valpene, med eiere på hver sin side av plassen også skulle valpen springe mellom dem og til eier. Gikk helt fint det også.

Trooor ikke vi gjorde mer før pausen, men mulig jeg er glemsk alstå..
Kjørte hjem til Annica og hadde lunsj der, før vi tok de siste øktene på plena til Annica.

Økt 4: Utgangsstilling. Vi er jo langt fra mål der, jeg har begynt så vidt å trene kassemetoden. Irene trener dette på en litt annen måte, der man heller setter hunden i "sitt" også går inn til. Jeg er mer fan av metoden med kassen, der hunden må tenke mer selv. Men helt klart mulig å kombinere litt. Ser at jeg må bli flinkere til å belønne raskere, evt. vente han ut litt, så jeg er sikker på at han faktisk har rumpa i bakken. Må huske å fortsette å trene på utgangsstilling, selv om jeg synes det er drittkjedelig å trene på.

Økt 5: Vi fikk velge selv hva vi ville trene på, så jeg valgte sitt og bli. Ikke like lett som hjemme på stuegulvet selvsagt, men jeg er fornøyd med det vi fikk til.

Økt 6: "Fellesdekk". En begynnelse på det i hvertfall. Ikke helt enkelt å huske at det er noe som heter "dekk" plutselig. Begynte nok å bli ganske sliten, pluss det er kaldt å ligge på snøen. Er jo en liten frossenpinn.

Sånn kort oppsumert synes jeg det var litt tull på de første øktene på Tambartun. Jeg var ikke flink nok til å jobbe med han, og da er det jo ikke rart han detter ut. Mye mer fornøyd med øktene etter lunsj. Synes han jobber bra, og er flink å holde kontakt med meg. Kunne ønsket meg mye mer lekelyst, men håper at det er bare en periode.

Etter kurset gikk vi en tur på åkrene, sammen med Nina og Annica og hundene deres. Supersliten Loke i kveld, har nok faktisk aldri sett han så kaputt. Men så har det vært aktive dager da, i går lekte han med Håkki og trene agility to ganger, og full kurs dag med masse hjernetrim i dag. Blir rolig i morgen tenker jeg, føler jeg skylder Micko en god tur eller noe trening, så får bli hans dag i morgen.

Ellen hadde med kamera og tok masse fine bilder, her har vi Lokegutten i aksjon

Utgangsstilling.

Fine gutten min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar