søndag 6. februar 2011

Felttrening.

Kveldens Gauldaltrening ble ei trening i felthindernes tegn, måtte benytte sjansen når det faktisk var ei vippe på banen. Vi har jo ikke trent vippe siden høsten, da Loke fant ut at vippa var skummel og tillegg ble halt på trening.. Å trene vippe igjen fikk meg til å føle meg helt sliten med tanke på alt vi har å trene på, og hvor kort vi egentlig har kommet. Annica påpekte at han er veldig usikker på hvor det er meningen at han skal være på felt, så jeg må være kjempekonsekvent på det. Hvis han flytter seg oppover igjen, må jeg heller bare ta han av hinderet. Blæh, vanskelige greier. Må også være veldig bevisst på at at det er det verbale signalet han skal gå på, og ikke at jeg vifter med leka. Men der er vi egentlig flinke, jeg må bare unngå å slurve. Han er også litt skeptisk til hele den greia med at vippa beveger seg, og jeg fikk noen repetisjoner der han hopper av i steden for å gå helt opp til vippe-punktet. Med andre ord så har vi masse å jobbe med her.

Andre økta fortsatte vi like så godt med felt, noen repetisjoner til på vippa. Også flyttet vi oss over til bommen. Vi har trent en del på selve nedfleltet på trening og mye hjemme, men det er en evighet siden jeg har tatt han over hele hinderet. Ikke siden høsten det heller.. Første gang var han superskeptisk og treeeg og nølende, måtte lokke han litt. Andre gang var han fortsatt nølende, og litt skeptisk. Fra og med tredje gang; full pinne og jeg måtte løpe på ved siden av for å nå bort til feltet før/samtidig som han. Ikke antydining til å tenke på stoppe opp på felt da, så her må det fortsatt trenes masse. Så på Annica og Timax da de trente på bommen, og hvordan Annica har fått til så bra felt på så få treninger skjønner ikke jeg. At en fuglehund er smartere enn en jack russel er det ingen som får meg til tro nemlig.

Tok en liten økt på slutten med tunnel. Trente på å søke inngangen fra vinkel (sto bak tunnelen, ca midt på), veldig bra! Ser ut til at kommandoen "gjennom" endelig begynner å bety noe også. Godt for både hund og eier å avslutte med noe "lettere" og fartsfylt. Fikk leke litt med ballen sin, mens vi ryddet. Er så deilig at han ikke prøver å stikke fra med med leker lenger :) Klapper meg selv på skuldra for å ha gjort en god jobb med akkurat det jeg! Litt ros må man gi seg selv på en dag der man føler at målene ligger håpløst langt unna.

1 kommentar:

  1. artig å lese om treningene deres:) Du gir ikke opp, det er bra:) det blir til slutt skal du se:)

    klem fra Trine:)

    SvarSlett